EnglishGermany

Základné pravidlá formulovania výstupov vzdelávania

Pre vzdelávanie ako cestu za poznaním sme my tí, čo plánujú a nastavujú pravidlá. Garant študijného programu plánuje celý itinerár cesty, pravidlá aj sprievodcov na jej jednotlivých úsekoch.

A čo je úlohou VŠ učiteľa a študenta?

Image

Všetky výstupy vzdelávania musia mať:

  • aktívne sloveso, ktoré opisuje správanie, ktoré preukazuje, že sa študent niečo naučil;
  • informácie o kontexte demonštrácie;
  • všetky výstupy vzdelávania nesmú zahŕňať iba nižšie úrovne Bloomovej taxonómie (t. j. vedomosti a porozumenie). Požiadavky v rámci vysokoškolského štúdia musia obsahovať aj úroveň syntézy a analýzy, hodnotenie a aplikáciu vedomostí alebo tvorivej práce s nimi.


Čím vyššia úroveň kognitívnych schopností, tým viac by nám mal byť schopný študent preukázať samostatnosť, schopnosť reagovať a riešiť nepredvídateľné situácie ako aj vyššiu mieru rozhodovania. Žiak základnej školy aj študent II. stupňa vysokoškolského štúdia môžu kriticky analyzovať informácie aj v kontexte. Výstupy vzdelávania však budú diametrálne odlišné. Prirodzene aj s ďalšími parametrami.

Základná štruktúra textácie výstupu vzdelávania je nasledovná:

Študent / učiaci sa – identifikuje učiaceho;

Činnosť /aktivita - aktívne sloveso signalizujúce očakávanú úroveň učenia;

Miera - označiť predmet a rozsah (hĺbku a šírku) očakávaného učenia;

Kontext (ak je to možné, relevantné) - by mal objasniť pracovný a / alebo sociálny kontext, v ktorom je kvalifikácia relevantná.

 

KTO má daný výsledok dosiahnuť + ČO urobí (aktívne sloveso) + v akom KONTEXTE + AKO dobre to urobí (miera)

 

Všetky výstupy vzdelávania musia zodpovedať kritériám definovaným prostredníctvom akronymu SMART:

Specific – presne stanovené;

Measurable – merateľné;

Attainable – dosiahnuteľné, adekvátne;

Relevant – pre predmet relevantné, zamerané na výsledok;

Timed – časovo ohraničené a časovo dosiahnuteľné.

 

Používanie fráz ako "mať pochopenie", "preukázať povedomie" a "mať vedomosti" vo výstupoch vzdelávania je často predmetom diskusií. Problémom je, že obsiahnuté slovesá majú v sebe určitý stupeň nejednoznačnosti a študentovi nie je celkom jasné, čo sa od neho očakáva. Preto neodporúčame tieto tvary slovies používať pre definovaní cieľov študijných programov a celého študijného programu. Alebo je možné použiť ich na definovanie výsledkov vzdelávania na úrovni študijného programu, kde nemusia byť výstupy exaktne merateľné.

Príklady nejasných a vhodných slovies pre formuláciu cieľov a výstupov vzdelávania (Zdroj: CEDEFOP, 2017, upravené)

Nejasné, nejednoznačné slovesá: vedieť, pochopiť význam, rozumieť, zoznámiť sa, určiť, byť si vedomý, oceniť, porozumieť, naučiť sa, uvažovať

Vhodné, presné slovesá: rozlíšiť medzi, identifikovať, rozlišovať, vyriešiť, zostaviť, konštruovať, upraviť, napísať zoznam, porovnať, vytvoriť zoznam