EnglishGermany

Osobnosť učiteľa

AKO sa máme zdokonaľovať? AKÉ sú kroky v osobnostnom a profesijnom rozvoji vysokoškolského učiteľa?

...nech už sú naše myšlienky súvisiace s Vašim osobným rozvojom akékoľvek, zrejme sa zhodneme na tom, že ak chceme ako vysokoškolskí učitelia kvalitne vykonávať svoje aktuálne úlohy, a plánovať si a zvládať nové, musíme byť proaktívni v oblasti sebarozvoja. Iba tak dosiahneme väčšiu spokojnosť a efektívnosť v práci.

Na tomto mieste Vám postupne predstavíme sériu krokov, ktoré Vám môžu pomôcť na ceste rozvíjania svojich kvalít vysokoškolského učiteľa. Ktoré to sú? Nech sa páči:

Image

AKÝ je prvý krok? 

Krok 1 – sebahodnotenie

Ak chceme profesijne rásť, musíme poznať svoj východiskový bod.

Vyskúšame si techniku SWIM?

Odpovedzte si na otázky a identifikujte svoje:

Strengths – V čom je moja pridaná hodnota? Aké mám schopnosti, prenositeľné kompetencie? Hovoria mi kolegovia, že som v niečom dobrý?

Weaknesses – V čom by som mohol byť sebavedomejší? Čo by som mohol vedieť lepšie?

Interests – Odkiaľ čerpám inšpiráciu? Čo ma vie motivovať a nadchnúť?

My Values – čo je pre mňa dôležité? Ako moje hodnoty doteraz ovplyvňovali moju kariéru?

AKÉ sú naše prenositeľné kompetencie, schopnosti?

Keď sme už zmapovali svoje silné, slabé stránky, záujmy a hodnoty, čo tak porovnať ich úroveň s dátami z výskumu o kompetenciách, ktoré absolventi VŠ získali počas vysokoškolského štúdia a ktoré sú požadované v zamestnaní?

Poznámka. Základnou charakteristikou prenositeľných kompetencií je, že sa neviažu len na konkrétny študijný odbor alebo povolanie, ale sú univerzálne aplikovateľné na rôzne profesie ale aj situácie mimo pracovného života.

Prenositeľné kompetencie podľa úrovne vyžadovanej v zamestnaní

  • Niesť zodpovednosť
  • Identifikovať a riešiť problémy
  • Zvládať záťažové situácie a prekážky
  • Mať aktívny prístup
  • Pracovať s informáciami
  • Samostatne sa rozhodovať
  • Tvorivo a pružne myslieť a konať
  • Zručnosť komunikovať s ľuďmi, vyjednávať
  • Prispôsobiť sa zmeneným okolnostiam
  • Tímová spolupráca
  • Počítačové zručnosti
  • Zručnosť písomného prejavu
  • Prezentačné zručnosti
  • Využívať odborné znalosti v praxi
  • Vzdelávať sa a organizovať svoje učenie
  • Jazykové zručnosti v materinskom jazyku
  • Všeobecné znalosti a rozhľad
  • Myslieť a konať ekonomicky
  • Odborné teoretické a metodologické znalosti
  • Organizácia a riadenie, schopnosť viesť kolektív
  • Jazykové zručnosti v cudzom jazyku

Inšpirácia: The UK Professional Standards Framework for teaching and supporting learning in higher education 2011 (https://www.advance-he.ac.uk/guidance/teaching-and-learning/ukpsf)