EnglishGermany

Fenomén zvaný hodnotenie

AKÉ sú základné požiadavky pri „hodnotení orientovanom na študenta“?

Predovšetkým, dbajme na to, aby cesta hodnotenia na našich predmetoch:

  • začínala formulovaním merateľných výstupov vzdelávania, cieľov vyučovacích predmetov,
  • pokračovala širokým spektrom vyučovacích metód, ktoré využívame na to, aby sme v interakcii so študentami tieto ciele dosiahli,
  • a končila zhodnotením toho, ako boli študenti (a zároveň aj my, ich vysokoškolskí učitelia) na tejto ceste úspešní.

AKÉ sú odporúčania Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) k vzdelávaniu študentov?

V dokonale prepojenom cykle vzdelávania (výstupy, ciele – metódy – hodnotenie) budeme mať istotu, že napĺňame aj aktuálne štandardy SAAVŠ (https://saavs.sk/wp-content/uploads/2020/09/Standardy-pre-vnutorny-system-zabezpecovania-kvality-2.pdf). Tieto požadujú, aby bolo na vysokej škole učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta. Navyše zdôrazňujú, že na vysokej škole:

  • ... je povzbudzovaná aktívna úloha, autonómia, tvorivosť a samostatnosť študentov vo vzdelávaní a v procese učenia sa a tento prístup sa odzrkadľuje aj v hodnotení študentov (čl. 4A)
  • ... sú skúšajúci dôkladne oboznámení s existujúcimi metódami verifikácie dosahovania výstupov vzdelávania, metódami testovania, skúšania a posudzovania výkonov študentov ... (čl. 4E)

KDE sa môžeme inšpirovať? AKO sa môžeme zdokonaľovať?

Možno nám teraz napadli otázky: „Ako sa môžeme zdokonaľovať v oblasti hodnotenia študentov?", „Využívame rôznorodé metódy hodnotenia výsledkov vysokoškolských študentov?" Aj za predpokladu, že áno, vždy môžu byť pre nás užitočné informácie, ktoré Vám bude prinášať v tejto časti postupne Newsletter – UNIZA učí excelentne.

 

Inšpirácia: The University of Edinburgh: Taught Assessment Regulations (Academic Year 2021/22) (https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/taughtassessmentregulations.pdf)