Frontálny brainstorming – jeden študent/učiteľ zapisuje nápady a ostatní hovoria svoje nápady. Zapisovateľ stojí pred študentmi a píše na tabuľu/papier. Ak sedia študenti v kruhu, zapisovateľ sedí medzi nimi a zapisuje na papier alebo do notebooku.
Skupinový brainstorming – študenti pracujú v skupine. Členovia jednotlivých skupín sa po uplynutí nejakej doby stretnú a informujú sa o svojich nápadoch.
Obrázkový brainstorming –jeho podstatou je vyprodukovať čo najviac otázok týkajúcich sa danej témy.
Pingpongový brainstorming – určený pre dvoch študentov, ktorí podávajú svoje návrhy a hodnotia ich.
Kolotočový brainstorming – študenti pracujú v skupinách, pričom majú rôzne zadania úloh. Po určitom čase skupina prechádza na ďalšie stanovište, kde si čítajú už napísané nápady a po ich prečítaní napíšu tie svoje. Po určitej dobe prejdú na ďalšie stanovište. Skupina tak prejde postupne všetky stanovištia.
Brainstorming s putujúcimi papiermi – tento brainstorming sa podobá predchádzajúcemu, avšak neputuje skupina, ale papiere.
Rolestorming – pri tejto aktivite študenti nehovoria za seba, ale za inú osobu, ktorá môže byť reálna alebo fiktívna. (Napr: Môj vedúci by to riešil takto..., Avatar by to riešil takto ...) Študent sa tak zbavuje obavy z toho, že by ich osobu niekto hodnotil.
Brainwriting alebo individuálny brainstorming – študenti nemusia svoje nápady vykrikovať, ale môžu ich za určitý stanovený čas písať na papier. Nápady sa potom môžu nalepiť na tabuľu. Pred zverejnením sa môže s týmito papiermi ešte pracovať v skupinách, napríklad sa môžu rozdeliť do rôznych kategórií.
Hobo metóda – autorom tejto metódy je M. Borák, ktorý do brainstormingu zaradil etapu samoštúdia. Rieši to hlavne problém niektorých študentov, ktorým prekáža, že si nemôžu problém pokojne premyslieť alebo naštudovať z literatúry. Takže na základe tejto metódy, po oboznámením sa s problémom brainstormingu, nasleduje etapa samoštúdia, a až potom nasleduje etapa produkcie nápadov.
Gordonova metóda – variant brainstormingu, cieľom ktorého je vytvoriť len jedno, ale originálne riešenie daného problému. Aby sa to dosiahlo, na začiatku zasadnutia nikto, okrem učiteľa, presne nevie, aký problém sa má riešiť. Študenti riešia problém zoširoka, zo všetkých uhlov pohľadu, ktoré učiteľ postupne zužuje, až sa napokon nájde riešenie daného problému. Po výbere riešenia nastáva diskusia, ktorej cieľom je nájsť optimálny spôsob realizácie prijatého riešenia, jeho dôsledky, výhody, nevýhody, atď...
Námety na brainstorming:
1. Čo znamená slovo ...
2. Čo by ste urobili, keby ste boli...
3. Ako by ste dokázali získať peniaze na projekt...
4. Ktoré problémy v .... považuješ za najväčšie?
5. Čo by bolo potrebné v najbližšej dobe vyskúmať?
6. Čo myslíte, ako funguje ...
7. Čo vám napadne, keď počujete slovo ...
8. O čom by ste chceli písať článok?