EnglishGermany

BLOOMOVA TAXONÓMIA

Taxonómie:

Počas celého procesu vzdelávania očakávame od študentov určité správanie - získavanie vedomostí, zručností a kompetentností a zároveň preukazovanie ich získania.

Bloomova taxonómia

Študenti môžu občas namietať, že dostali ťažkú otázku/úlohu v snahe vyhnúť sa odpovedi, ktorú nevedia, ale je pravda, že niektoré otázky/úlohy sú ťažšie ako iné. Náročnosť otázky/úlohy spadá do úrovne kritického myslenia.

Jednoduché zručnosti vieme rýchlo a ľahko vyhodnotiť, zatiaľ čo zložité zručnosti, ako napríklad zostavenie hypotézy, kvantifikujeme ťažšie. Najdôležitejšie je, aby sme prostredníctvom kombinácie našich výstupov vzdelávania a kritérií hodnotenia poskytli našim študentom primerané informácie o tom, čo sa od nich očakáva a ako sa to bude hodnotiť. Bloomovu taxonómiu môžeme použiť na uľahčenie a zjednodušenie procesu kategorizácie otázok/úloh podľa ťažkostí.

S Bloomovou taxonómiou ste sa už určite stretli pri tvorbe informačných listov. Táto uznávaná teória nám umožňuje stanoviť presnejšie definované študijné ciele a spoločný slovník na pomenovanie konkrétnych zručností potrebných pre odbornú spôsobilosť.

Viete ako súvisí Bloomová taxonómia s citrónom?
Vysvetlenie Bloomovej taxonómie na príklade s citrónom: kliknite TU

V taxonómii je šesť úrovní, z ktorých každá predstavuje odlišné úrovne abstrakcie. Spodná úroveň obsahuje najzákladnejšie poznanie a najvyššia úroveň zahŕňa najintelektuálnejšie a najkomplikovanejšie myslenie. Študenti stavajú na predchádzajúcom učení sa, aby dosiahli vyššie úrovne porozumenia.

Bloomova taxonómia nám poskytuje cestu, po ktorej vieme postupovať od začiatku koncepcie alebo zručnosti až po jej koniec, alebo do bodu, keď študenti môžu kreatívne premýšľať o téme a riešiť problémy sami.

Image

Taxóny alebo klasifikované skupiny (domény) sú štruktúrované hierarchicky. Vyššie skupiny nemôžu byť dosiahnuté bez toho, aby sa predtým nedosiahli nižšie skupiny.

Existujú tri vzdelávacie ciele/hierarchicky klasifikované oblasti: kognitívna doména, emocionálna doména a psychomotorická doména.

Kognitívna doména sa týka intelektuálnej oblasti študentov. Obsahuje šesť úrovní alebo podoblastí, ktoré zohľadňujeme: znalosti, pochopenie, aplikácia, analýza, syntéza a hodnotenie.

Jednotlivé kognitívne úrovne môžeme pri plánovaní cieľov a výstupov vzdelávania vyjadriť prostredníctvom aktívnych slovies.

Image