EnglishGermany

Ako na to... na prednáške

Čo môže zlepšiť a zefektívniť moju prednášku? Ako môžem motivovať mojich študentov, aby prišli na moju prednášku a bola pre nich prínosom? Rovnako ako v minulom čísle nášho newslettra, tak i dnes vám prinášame zopár tipov a taktík, ktoré vám pomôžu k tomu, aby sa stala vaša prednáška efektívna a zaujímavá.

  • Snažme sa byť čo najviac zrozumiteľní. Ukážme študentom problematiku v „širšom svetle“. Vysvetlime, ako naša prednáška súvisí s predchádzajúcim učivom, s témou celého kurzu a s celkovými cieľmi nášho predmetu. Začnime prednášku krátkym zhrnutím hlavných bodov predchádzajúcej hodiny a ukončime prednášku predstavením tém nasledujúceho stretnutia. Je dobré zdôrazňovať, ako jednotlivé témy na seba nadväzujú alebo môžeme osloviť samotných študentov, aby našli prepojenia medzi nimi. Týmito prepojeniami nového učiva s prebratým učivom pomáhame študentom lepšie porozumieť danej problematike.
  • Do prednášky zahrňme iba pár bodov. Počas 50-minútovej prednášky by sme mali prejsť maximálne 3-4 témy a počas 75-minútovej prednášky maximálne 4-5 tém. Prezentáciou kľúčových pojmov podporíme ciele prednášky a zadania.
  • Vyhnime sa čítaniu skrípt. Rozpracovanie skrípt a textov je dobré s použitím príkladov a ukážkových cvičení, alebo problémov.
  • Buďme flexibilní. Sledujme záujem či problémy študentov počas výučby a buďme pripravení podľa toho prispôsobiť našu prednášku. Naše prípravy sú pre prednášku dôležité, ale nezabúdajme ani na nevyhnutnosť interakcie so študentami.
  • Nezabudnime na rozsah pozornosti. Nemali by sme zabúdať na fakt, že priemerný rozsah pozornosti dospelého človeka je 15-20 minút, preto by sme mali rozložiť našu prednášku do 15-minútových podtém. Na konci každej podtémy poskytnime priestor na otázky alebo striedajme 15-minútovú prednášku s 15-minutovými interaktívnymi aktivitami alebo audio-vizuálnymi prezentáciami.
  • Zvážme ciele. Všeobecným cieľom prednášky je hlavne odovzdať študentom informácie o niečom čo nevedia. No nad týmto cieľom sa môžeme zamyslieť aj hlbšie. Chceme ich len pripraviť na skúšku z tohto predmetu, alebo ich zároveň chceme podnietiť k hlbšiemu zamysleniu sa nad danou problematikou?