EnglishGermany

Fenomén zvaný hodnotenie

AKÉ je „objektívne“ hodnotenie študenta?

Objektívne hodnotenie predpokladá určenie kvalitatívnych a kvantitatívnych kritérií, ktoré zabezpečujú jeho spravodlivosť. Čím presnejšie vytýčime výstupy vzdelávania a ciele vyučovania, tým objektívnejšie môže byť hodnotenie výsledkov.

Objektivita hodnotenia – zhoda so skutočnosťou, pravdivosťou alebo správnosťou. Účelom snahy po objektivite je vyhnúť sa omylom a chybám hodnotenia.

Je potrebné zvážiť do akej miery sa v hodnotení výkonu študenta skryte objavuje aj hodnotenie vzťahu medzi vysokoškolským učiteľom a študentom:
- Na jednej strane je možné túto sociálnu stránku hodnotenia obísť pomocou štandardizovaných testov.
- Na druhej strane je ju možné pedagogicky využiť a o hodnotení so študentom komunikovať.

Čo vplýva na objektivitu preverovania a hodnotenia vysokoškolských študentov?

Objektivita je ovplyvnená napr.:
- Psychickým stavom študenta aj učiteľa
- Kvalitou otázok v písomnej skúške
- Validitou a reliabilitou didaktického testu
- Sympatiou /antipatiou ku študentom
- Haló efektom – hodnotením na základe prvého celkového dojmu
- Neprihliadnutím na príčiny konania – len na výsledky konania
- Nedostatočnou presnosť pozorovania, testovania
- Stresom u študenta

Objektivitu možno zvýšiť napr.:
- Uplatnením zásad objektívneho hodnotenia v ústnom, písomnom skúšaní a testovaní
- Využívaním rôzneho spektra metód skúšania
- Zavedením „študentského portfólia“
- Zameraním skúšania na vyššie poznávacie procesy
- Využívaním autentického hodnotenia študentov – na úlohách z reálneho sveta
- Zapájaním študentov ako partnerov do procesu hodnotenia
- Používaním formatívneho hodnotenia
- Využívaním slovného hodnotenia študentov


Inšpirujme sa... : University of Oxford: Policy and Guidance on undergraduate learning and teaching:
7. Examinations and Assessments (https://academic.admin.ox.ac.uk/files/pguglearningandteachingpdf)